نقد و بررسی بازی Sniper: Ghost Warrior

نقد و بررسی بازی Sniper: Ghost Warrior
تك تیراندازی در بسیاری از بازی های چندنفره جذابیت زیادی دارد. Infinity Ward در Call of Duty 4: Modern Warfare با استفاده از همین موضوع چند مرحله را فقط مبنی بر تك تیراندازی ساخت كه بسیار جذاب شد و از آن به بعد این موضوع به یك اصل در سری های Call of Duty تبدیل شد. این بار بازی ای با نام Sniper: Ghost Warrior عرضه شده كه تمام آن در حالت تك تیراندازی پیگیری می شود و مانند همان مراحل جذاب Modern Warfare كار شده است.
 
داستان
داستان SGW بسیار ضعیف است و فقط در Loadingها به صورت دیالوگ تعریف شده كه حداكثر 10 ثانیه است. در جزیره ای استوایی، یك سیاستمدار نظامی شورش هایی به پا كرده و حال شما در نقش ارتش آمریكا باید به آنجا رفته و این مرد را بكشید. تمام داستان همین است و  كلا می توان گفت SGW هیچ داستانی ندارد. جدای از این موضوع خیلی از عناصر بی منطق در همین داستان ساده وجود دارند كه جای تاسف است كه سازندگان اینقدر نسبت به این موضوع بی دقت بوده اند.
 
 
گرافیك
SGW از موتور قدرتمند Techland یعنی Chrome 4 استفاده می كند كه ایرادها و زیبایی های خاص خود را دارد. از آنجایی كه بازی در یك جزیره استوایی شكل می گیرد، محیط ها و Draw to Distance به خوبی طراحی شده اند. آبشار و رودخانه های زیادی وجود دارند و رنگ بندی ها خیلی زیبا هستند. اما ضعف اصلی در بافت ها و جزئیات است. وقتی از نزدیك به اجسام نگاه می كنید، بافت های خیلی ضعیف را با جزئیات كم می بینید. از دیگر مشكلات گرافیكی به Texture Loadingهای زیاد می توان اشاره كرد كه دست Unreal Engine 3 را از پشت بسته است. گیاه ها و درختان از دور زیبا و از نزدیك یك افتضاح به تمام معنا هستند. افت فریم هم خیلی مشاهده می شود، ولی در عوض Loadingها بسیار سریع و كم هستند، طوری كه كل محیط در یك Loading 10 ثانیه ای بارگذاری می شود و حتی اگر بمیرید هم بدون Loading می توانید دوباره شروع كنید. Chrome 4 موتور قدرتمندی است كه در Call of Juarez: Bound in Blood بازتاب های نسبتا خوبی داشته، ولی سازندگان SGW نتوانستند آن طور كه باید در این قسمت موفق باشند.
 
 
موسیقی/صداگذاری
قطعات موسیقی كم تعداد هستند و سطح متوسطی دارند. هیچ گونه تم جنگلی وجود ندارد و این در حالیست كه Far Cry 1 و Crysis با همین موضوع اتمسفر بازی را به خوبی به بازیكن منتقل می كردند. صداگذاری محیط می توانست با توجه به اكوسیستم جنگلی آن بسیار خوب باشد كه متاسفانه بسیار ضعیف كار شده است. اصلا صداهای معمولی كه در جنگ می شنوید در این بازی وجود ندارند. نه صدای پرنده ای و نه صدای جیرجیرك و حتی آبشارها هم از نزدیك بی صدا هستند. صداگذاری شخصیت ها خوب است، هر چند كسی در این بازی زیاد حرف نمی زند.
 
 
گیم پلی
همانطور كه از نام بازی معلوم است، شما در نقش یك تك تیرانداز در این جزیره استوایی باید دشمنان را یكی یكی از پای در آورید. اما جالب اینجاست كه سازندگان اسم و هویت بازی خود را زیر سوال بردند و به ظاهر، مراحل اكشنی شبیه به Call of Duty طراحی كرده اند كه نه تنها خیلی ضعیف كار شده، بلكه اصلا بالانس مناسبی چه از نظر زمانی و چه از نظر هویت كلی بازی ندارد. این مراحل خیلی بی منطق شكل می گیرند، پیش می روند و خیلی خسته كننده تمام می شوند كه در نهایت از خود می پرسید، آیا این بازی در مورد تك تیراندازی نیست؟ پس این مسلسل در دست من چه كار می كند؟ جدا از این موضوع، مراحلی كه در آن ها با Snipe پیش می روید، نسبتا جذاب هستند. شما باید با استتار كردن در طبیعت از دید دشمنان پنهان مانده و با سلاح خود آن ها را از پا در آورید. متاسفانه سازندگان اصلا درك درستی از یك جنگنده تك تیرانداز نداشته اند. یك سرباز تك تیرانداز باید همانند یك روح در محیط موقعیت بگیرد و حتی پس از نابود كردن دشمن دیده نشود. این در حالیست كه سازندگان در جای جای بازی سعی كرده اند یك Call of Duty با Snipe بسازند، به طوری كه اگر از كیلومترها كسی را با Snipe بزنید، تمام دشمنان محیط شما را در حالیكه به بهترین شكل استتار كردید، می بینند و جالب است كه با یك كلت از كیلومترها به شما شلیك می كنند و اتفاقا تیرشان به هدف هم می خورد! در ادامه می توان بزرگترین ضعف SGW را توجه نكردن به نكات Stealth دانست. همین موضوع باعث جذاب شدن مراحل تك تیراندازی در Modern Warfare بود كه متاسفانه اصلا در این بازی وجود ندارد. می توانید سنگین ترین سلاح ها را در دست گرفته و به لطف Health Bar زیاد خود همه را مانند Crysis از پا در آورید و انگار نه انگار كه با یك بازی به نام Sniper روبرو هستیم. جدا از این مورد، تیراندازی با Snipe اصلا شبیه ساز واقعیت نیست و در هنگام زوم كردن یك نقطه قرمز روی نشانگر ظاهر می شود كه باید سعی كنید این نقطه را روی هدف ببرید و وی را از پا در آورید. گذشته از این كه تیراندازی واقعی نیست، ولی همین مكانیزم خیلی جالب كار شده و عملا تیراندازی خیلی لذت بخش است. مخصوصا وقتی كسی را Headshot می كنید دوربین گلوله شما را همانند Max Payne تعقیب می كند و می بینید كه چه طور گلوله سر بی مغز هدف را متلاشی می كند! هوش مصنوعی در این بازی یك فاجعه به تمام معناست و در تمامی حالات غیر واقعی عمل می كند. فیزیك هم اصلا وجود ندارد و بعضی مواقع می توانید دشمنی را كه پشت چوب سنگر گرفته با شلیك و گذشتن گلوله از چوب از پا در آورید. در كل SGW در زمینه گیم پلی می توانست بازی خوبی باشد، ولی مشكل اینجاست كه سازندگان سعی كرده اند این سبك را شبیه به Call of Duty كنند كه نتیجه چندان موفق نبوده است.
 
 
نتیجه گیری
Sniper: Ghost Warrior پتانسیل خوبی برای موفق بودن داشت. همانطور كه Sniper شركت Namco كه چند سال پیش این پتانسیل را داشت، ولی ضعف اصلی این بازی درك نكردن درست این پست نظامی است. سازندگان حتی خودشان با عبارت "Ghost Warrior" به مخفی بودن یك تك تیرانداز اشاره كرده اند، ولی در عمل بازی یك Call of Duty ضعیف با Sniper است. در كل SGW ارزش یك بار بازی كردن را دارد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





مطالب قبلي





Copyright © 2009-20010 Loxblog.com All Rights Reserved . Designed by Loxblog.com

gamefire

نیما دارابیان

gamefire

http://gamefire.loxblog.com

game fire

نقد و بررسی بازی Sniper: Ghost Warrior

game fire

به وبلاگ من خوش آمدید نقد و بررسی بازی های روز دنیا

game fire